Wil je een nieuwe website bouwen? Of wil je een bestaande website eens goed oppoetsen? Dan ben je hier aan het goede adres. Deze blog beschrijft 20 handige webdesign tips helpen iedere website om jouw gewenste doelgroep te bereiken.

De tips zijn gericht op conversieratio’s, gebruikersvriendelijkheid en het gehele uiterlijk/design van de website. Klaar? Lezen maar!

 

20 tips voor webdesign

Webdesign tip 1, bedenk kleuren combinaties.

De huisstijl van een merk hoort maximaal drie kleuren te bevatten. Anders wordt het ingewikkeld voor het menselijk oog. Strakke kleuren combinaties kunnen helpen om jouw bedrijf beter over te brengen. Deze kleuren zal je vervolgens overal in jouw website verweven.

Webdesign tip 2, maak een logo

Jouw logo is meestal het eerste wat bezoekers van de website zien. Dit is de eerste indruk, die kan je maar een keer maken en moet dus goed zijn. Zorg dat je de kleurencombinaties die je bedacht hebt hier in verwerkt.

 

Webdesign tip 3, blijf up-to-date

Houd de laatste trends op het gebied van webdesign nauwgezet in de gaten en volg deze tips op.

 

Webdesign tip 4, de content taalkundig

Voor zowel de bezoekers als voor google is het belangrijk dat de tekst die je publiceert correct is. Denk hierbij aan, juiste interpunctie, correct Nederlands taalgebruik en alinea’s.

 

Webdesign tip 5, lekker simpel 

Houd jouw webdesign simpel, zorg dat het design niet te moeilijk is om te bevatten voor de bezoeker. Met een eenvoudig design is het makkelijker om jouw verhaal te vertellen. Als de bezoeker eerst seconden lang moet nadenken wat er allemaal gebeurt op het beeldscherm, is dat onplezierig.

Webdesign tip 6, de 5 seconden regel:

Jouw bezoekers moeten binnen 5 seconden kunnen bevatten wat jouw website doet. Lukt dit de bezoeker niet, dan kan je er donder op zeggen dat zij jouw website weer verlaten. Zorg er daarom voor dat jouw landingspagina duidelijkheid biedt. Kan jij antwoordt geven op de vragen: Wie ben je? Wat doe je? Als dat lukt binnen 5 seconden dan heb is je bezoeker geboeid.

Webdesign tip 7, test jouw website en optimaliseer.

Test alle handelingen die je uitvoert en test bij je doelgroep hoe zij hier op reageren. Dit kan bijvoorbeeld via multivariate testing of A/B testing bij bezoekers van jouw website.

Webdesign tip 8, makkelijk navigeren

Het is belangrijk dat bezoekers makkelijk door jouw website heen klikken. Zorg voor een hoofd menu en misschien zelfs submenu’s. Jouw bezoekers moeten alle informatie makkelijk kunnen vinden.

Webdesign tip 9, zorg voor een goede interne link structuur

Eigenlijk sluit dit erg aan op punt 8. Wil jij dat gerelateerde onderwerpen aan elkaar gelinkt zijn? Zorg dan dat je een goede interne link structuur hebt. Deze interne linkstructuur zorgt ervoor dat de website een logisch geheel is, in plaats van 20 niet gerelateerde pagina’s. Google is hier ook een groot voorstander van.

Webdesign tip 10, het lettertype

Hoewel er zijn veel verschillende lettertypes zijn, is er maar één lettertype dat het best aan sluit op jouw doelgroep.

 

 

Webdesign tip 11, call-to-action

 

Plaats buttons op je website die als call-to-action fungeren. Deze buttons werken conversieverhogend en zijn handig in de navigatie. Gebruik kleuren die er uit springen voor deze buttons zo komen ze prominenter naar boven. Hoewel, ze op moeten vallen moeten ze niet in de weg staan luk raak door je website. Maar wanneer je op het punt komt je klant een specifieke handeling uit te laten voeren zijn ze super handig.

 

Webdesign tip 12, creëer goede content

De content die je schrijft is voor jouw doelgroep. Allereerst, bedenk wie jouw doelgroep is en baseer hier de teksten op. Deze doelgroep kan je ook uitkristalliseren doormiddel van google analytics.  Bijvoorbeeld, wanneer je veel Amerikaanse bezoekers blijkt te hebben kan het relevant zijn om een Engelstalige versie van jouw website te creëren.

 

Webdesign tip 13, de originaliteits-prijs

Koop goede thema’s, hiermee heb je zelf de vrijheid om het webdesign volledig naar jouw eigen hand te zetten. Naast dat je thema’s kan kopen, is het ook mogelijk om zelf volledig jouw website te designen zonder thema’s. Dan word je alleen begrenst door jouw eigen creativiteit (en computer-skills).

 

Webdesign tip 14, de website beveiliging 

Online veiligheid oftewel, cybersecurity is vandaag de dag erg belangrijk. Wanneer jij gegevens van bezoekers wil verzamelen is dat vandaag de dag zelfs verplicht. Daarnaast geeft het bezoekers ook een ”veilig” gevoel dat jouw website goed beveiligd is. Google geeft zelfs voorrang aan websites die wil dit ccl-certificaat hebben.

 

Webdesign tip 15, snelheid van jouw website

De snelheid van jouw website is zeer belangrijk voor zowel google als voor jouw bezoekers. Heb jij een snelle website dan zou het bounce percentage significant afnemen. Hiervoor is het handig om een cash-cleaner te installeren zoals wp rocket.

Webdesign tip 16, de mobiele hanteerbaarheid

Iedere dag maken wordt er verhoudingsgewijs weer meer gegoogeld  via de mobiele telefoon als via andere divices. Daarom is een website met een responsive design of zelfs een mobile first design een must tegenwoordig, het zorgt ook voor een betere Google-beoordeling.

Webdesign tip 17, afbeelding geven uitstraling,

Afbeelding samen met de kleuren patronen vormen grotendeels de uitstraling van jouw website. Één afbeelding zegt soms meer dan duizend woorden, dit geldt ook voor webdesign. Jouw website bezoekers hebben vaak geen tijd of geen zin om 1000 woorden te lezen. Door gebruik te maken van goede foto’s kan je dit probleem oplossen. Daarnaast zorgt een alt-tekst bij de afbeelding er voor dat google je hoger waardeert. 

Webdesign tip 18, denk lokaal

Baseer het design van jouw website op de geografische ligging. Als lokale fietsen verkoper in Ruurlo, kan je beter het design hier op aan passen. Gebruik bijvoorbeeld een aantal lokale foto’s uit het dorp. Zorg daarnaast dat het bedrijf gelokaliseerd is in google.

 

Webdesign tip 19, een goede landingspagina

De landingspagina moet de inhoud bevatten waar de bezoeker naar op zoek is. Het is belangrijk om jouw landingspagina’s heel goed af te stemmen op de informatie vraag van jouw bezoeker. Hoe soepeler dit wordt ervaren door je doelgroep hoe makkelijker een bezoeker door klikt.

 

Webdesign tip 20, ”boven de vouw”

Boven de vouw is een veelgebruikte term door online marketeers. Boven de vouw beschrijft alle content die aan de bezoeker weergegeven wordt zonder naar beneden te scrollen. Dit moet een duidelijk verhaal zijn, omdat boven de vouw vaak het eerste contactmoment is met jouw website.

 

Samenvattend

Het design van jouw website is niet uitsluitend een visitekaartje. Het kan, mits je het goed aanpakt, conversie verhogend werken waardoor jij meer bezoekers de juiste handelingen laat uitvoeren.

Als jouw webdesign staat als een huis en aangepast is aan de juiste doelgroep, zal je er achter komen dat de branding van jouw merk een push krijgt.

Heb jij hulp nodig met het designen van jouw website? Neem dan contact op met info@dmarketing.nl.