Search …

Conversie-optimalisatie

De hier voorgaande blog, ”Wat is conversie? Heb je kunnen lezen wat conversie is. Nu gaan we aan de slag met die opgedane kennis in ons achterhoofd. Bij conversie optimalisatie is het belangrijkste aspect meten, want meten is weten. Wij hebben een handige Conversie-strategie opgestelt, zodat jij hiermee aan de slag kan.

Stap 1: Onderzoek

De meeste ondernemers willen snel harde conversie, echter is conversie-optimalisatie een proces waarbij geduld een schone zaak is. Wij beginnen eerst met een onderzoek. Zo kunnen wij precies detecteren waar verbetering verijst is en waar kansen liggen. Dit onderzoek is zodat wij niet lukraak aanpassingen gaan doen.

De allereerste scan kijken wij hoe je bedrijf in google vermeldt is. Heb je een logo toegevoegd aan je bedrijf? Heb je recensies toegevoegd aan je bedrijf en zijn die zichtbaar? Vervolgens beginnen wij met een gratis tool, namelijk: Google Analystics. H

Tool: Google Analytics

Wij gaan vervolgens pagina’s analyseren die minder presteren dan gemiddeld, doordat het bounce ratio, hier hoger ligt. Factoren waar wij naar kijken zijn overduidelijke fouten in de de webpagina of website die jouw conversie in de weg staat.

Resultaat van deze fouten voor jouw pagina is dat het aantal bezoekers die de volgende stap bereiken aanzienlijk lager is. Daarom ga je opzoek naar wat deze mensen doet uitstappen, het is lastig te zeggen wat veel uitstappers zijn. Kijk verhoudingsgewijs naar verschillende pagina’s op je website, dat kan opheldering geven. Vertrouw verder op je gezonde verstand en kijk naast de analyse tool ook naar de webpagina op zich om fouten te spotten. De vraag die je centraal moet stellen is: Kan ik het uitstap percentage, aantal afvallers / aantal bezoekers dat op de pagina klikt * 100%, verminderen? Als het antwoord op deze vraag, ”Ja” is dan kan je deze pagina optimaliseren.

Als je de conversiefunnel hebt aangemaakt raden wij aan om ook te segmenteren op zaken als device, browser en het type bezoeker (betaald, direct, organisch). Het komt namelijk geregeld voor dat er een fout optreedt op bijvoorbeeld een specifiek apparaat en een specifieke browser. Deze fout wordt niet snel ontdekt als er niet wordt gesegmenteerd.

Tool: Hotjar

Een andere tool die handig kan zijn om jouw conversie optimalisatie strategie uit te voeren is Hotjar. Hotjar stelt allerlei verschillende tools ter beschikking om te analyseren hoe mensen jouw webpagina doorlopen. Doormiddel van sessieopnames, heatmaps, surveys en conversiefunnels wordt het gedrag van jouw website bezoekers nauwlettend gevolgd.

Afronden onderzoek

Uiteindelijk maak je met Hotjar of Google Analytics een conversiefunnel. Per gedeelte van de funnel kan je dan zien hoeveel mensen uit jouw website stappen. Deze funnel geeft jouw volledig inzicht hoe mensen jouw website beleven. Hotjar biedt ook de mogelijkheid om een video-analyse te maken van bezoekers. Dit is een film waar je de cursor bewegingen van jouw bezoekers kan bijhouden. Dit bied nog meer input voor de conversieoptimalisatie van jouw website. Nu is je analyse wel op orde, tijd om te testen en te optimaliseren.

 Stap 2: Conversie testen.

Hopelijk heb je een aantal optimalisatie punten in jouw website ontdekt. Hoewel het voor jou misschien duidelijk is waar je mensen verliest, weet je waarschijnlijk nog niet wat de daadwerkelijk trigger was voor de bezoekers om uit jouw website te stappen. Nu gaan we een verwachting uitspreken over het onderzoek dat wij zojuist hebben gedaan. Je gaat een hoe dan wel scenario bedenken. Welke kleuren afbeeldingen of andere elementen zouden triggers kunnen zijn voor deze afhakers.

Hoe jij er achter kan komen of jouw verwachting daadwerkelijk de pijnpunten zijn doen we doormiddel van de A/B test. Bij de A/B test creëer je 2 versies van jouw website die van elkaar verschillen op de door jou gedetecteerde pijnpunten. De ene versie wordt aan de ene helft van je bezoekers getoond, de andere versie aan de andere helft. Door deze versie te laten draaien totdat je genoeg respondenten hebt, kan je vervolgens beslissen of jouw eerste gedachte klopt, te ja of te nee. Naast de A/B test bestaat er ook de mogelijkheid om multivariate testing in te passen. Bij multivariate testing werk je met meerdere verschillende pagina’s, hier kan je meerdere verschillende website versies combineren.

Er bestaan verschillende tools om een dergelijke A/B test uit te voeren. Voorbeelden hiervan zijn, VWO en Visual Website Optimizer.

Conclusie conversie-optimalisatie

De stappen: onderzoek > test zijn stappen die zich herhalen tot in den treuren. Omdat, een website nooit helemaal optimaal is. Hoe dan ook, je kan beter snel beginnen met dit proces, omdat er veel winst mee te behalen valt.

Conversie optimalisatie is misschien wel een van de meest belangrijke facetten binnen de online marketing. Hoewel het veel werk lijkt is het een optimale extreem snelle tool van marktonderzoek. Je hoeft geen uren lange onderzoeken te doen naar welke kleur van een logo zouden jouw klanten het meest aantrekkelijk vinden. Deze dagen doen wij dat gewoon aan de hand van online onderzoek zonder dat de klant hier iets van door heeft.

Wil jij ook het optimale uit je klanten halen? Door de bezoekers die binnenkomen ook daadwerkelijk een actie te laten uitvoeren. Neem dan contact op met DMarketing, e-mail naar info@dmarketing.nl of bel naar 0651441605.