Hoe versterk jij jouw domein autoriteit en page autoriteit in 7 concrete stappen?

Domein autoriteit word uitgedrukt in een waarde van 1 tot 100, waar 1 laag is en 100 hoog. Dit rating systeem is ontwikkeld door moz, een gespecialiseerd Amirikaans SEO software bedrijf.  De hoogte van dit getal geeft jou een goede indicatie van jouw positie in een zoekmachine. 

Blijkens Moz beïnvloed de gehele SEO structuur van jouw website deze domein autoriteit.  Wat voor namelijk invloed heeft op deze score is de kracht van jouw linkprofiel.

Naar alle waarschijnlijkheid zal je niet in de buurt komen van de 100, of zelfs de 70 of 80. Het is namelijk een stuk makkelijker om van 10 naar 20 te gaan dan van 60 naar  70.

Daarom is linkbuilding de meest relevante tool om jouw domeinwaarde te verhogen.

 

 

De 7 stappen naar een hogere domein autoriteit

 

Stap 1: Zorg voor een goede on-page SEO

Zoals eerder genoemd is je technische on-page SEO zeer belangrijk. Zonder juiste SEO-strategie wordt het een lastig verhaal om jouw domein rating omhoog te stuwen. 

 

Stap 2: Creëer interessante content

Interessante content is een must als jij gedeeld wil worden. Met hele goede content kan je linkbait creëren. Hoe hoger de deelbaarheidsfactor van jouw content hoe beter dit is voor jouw domein autoriteit. 

Stap 3: Jouw interne linkstructuur moet op orde zijn

De juiste interne linkstructuur helpt mensen antwoordt te geven op vragen die je niet direct beantwoord worden in jouw tekst. Dit hoort bij het linkbuilding proces. Wanneer je pagina’s aan elkaar linkt laat je google ook weten dat verschillende onderwerpen aan elkaar gelinkt zijn. Zo kan de page authority van een oude pagina ook doorgegeven worden naar een nieuwe pagina. 

Stap 4: Verwijder irrelevante links.

Irrelevante links zijn links die niets toevoegen aan jouw website. Sommige links kunnen zelfs een negatief effect hebben op jouw website. Wanneer dit het geval is schroom dan niet om een dergelijke link te verwijderen. De tool op dergelijke links te verwijderen is de google link tool. Wanneer je hier de desbetreffende link aangeeft in google neemt google hem niet meer mee in de ranking.

Stap 5: Geduld is een schone zaak

Het opzetten van een effectieve linkbuilding strategie kost tijd. Je zal deze investering niet direct, de volgende dag terugzien in je portommonee. Wanneer jij een hoge domein autoriteit en page autoriteit hebt bereikt wordt deze je niet afgepakt. Linkbuilding is een duurzame manier van online marketing en kan soms wel maanden duren.

Stap 6: Zorg voor een relevant linkprofiel.

In een ideale wereld heeft Heineken een link naar Bavaria, en misschien ook een link naar corona. Dit zijn namelijk beide bier merken. Zij zullen niet linken naar een dakpannen fabrikant tichelaar, dit heeft voor hen namelijk geen meerwaarde voor de lezer. Probeer zo ook jouw eigen profiel in te richten met links van en naar jouw website bezoekers wat aan hebben.

Stap 7: Check je domain authority en page authority score. 

Wil je weten wat jouw domain authority of page authority is? Check deze dan via, ahrefs backlink checker. Wanneer je partijen zoekt die met jouw in zee willen gaan. Kan je ook de domeinen van je collega toevoegen in de ahrefs backlink checker invoegen. Hieruit kan je partijen vinden die interessant zouden kunnen zijn om links mee uit te wisselen.