Hier gaan wij een panklaar stappenplan voor jou uitleggen, zodat jij aan de slag kan met linkbuilding. Het is belangrijk dat je een antwoord hebt op de vraag, wat is linkbuiling. Wanneer je begint met linkbuilding is het belangrijk dat je basis van je website op orde hebt. Jouw website hoeft nog niet voor 100% perfect te zijn, maar je content en techniek moeten wel van goede kwaliteit en volume zijn

Stap 1. Zorg dat je website van voldoende kwaliteit is.

Een aantal zaken die belangrijk zijn voor jou:

  • Zorg dat de beveiliging van jou website op orde is met een SSL-certificaat.
  • Regel een hanteerbare structuur van waar mensen makkelijk door kunnen navigeren.
  • Zorg dat je website een goed responsive design heeft zodat hij zowel met een mobiel als met desktop begaanbaar is.
  • De snelheid van je website is erg belangrijk. Door bijvoorbeeld, cache gegevens, of door langzame afbeeldingen kan jouw site erg langzaam worden. De snelheid van jouw website is makkelijk te testen, via bijvoorbeeld google page speed insights.

Heb je dit op orde? Mooi dan gaan

Stap 2: Stel linkbuilding doelen

Voorafgaand van een linkbuilding campagne is het belangrijk om je doelen en doelgroep(en) te definiëren. Geef antwoord op de vraag: Waar is mijn website voor bedoelt? Voor wie is mijn website bedoelt? Wanneer je antwoord kan geven op deze vragen maak je je linkbuilding plan veel concreter. Het is goed om jezelf een doel op gebied van domain authority kan stellen. Dit is namelijk heel meetbaar en goed voor je algehele SEO. Daarnaast kan je bijvoorbeeld een subdoel stellen om dertien externe links per maand uit te wisselen met relevante websites. Kijk goed naar je linkbuildings doelen bij het opstellen van je SEO-strategie.

Stap 3: Kies jouw linkbuilding tactieken.

Er zijn meerdere tactieken om te linken met andere partijen. Je kan andere relevante prospects direct benaderen voor een ruil, ook kan je via, indirecte linkbuilding oftewel linkbait, interresante content maken met linkbuilding in je achterhoofd. Wat bij jou past is afhankelijk van jouw budget en tijd. Hier zijn een aantal linkbuildingmethodes:

Directe contacten

Benader partijen waar je goed contact mee hebt voor een linkruil. Partijen waar je goed contact mee hebt wisselen vaak graag links uit, dit is zowel voor jou als voor hen interessant.

Info grapghics

hoewel zoekmachines afbeeldingen niet kunnen lezen wordt visuele content als bijvoorbeeld info graphics steeds populairder. Omdat, er doormiddel van een infographic via een pakkende en informerende wijze data of informatie kan worden weergegeven. Infographics worden, mits kwalitatief goed, relatief veel gedeeld. Daarom zou dat een interessante linkbuilding tactiek kunnen zijn. Deel die infographic daarnaast via social media voor meer bereik.

 

Sociale media

Binnen sociale media platformen zijn verschillende plekken waar links worden geruild tussen partijen. Via deze platformen kan je in aanraking komen met mensen die interessante links hebben die je kan delen.

 

 

Persberichten

Heb jij daadwerkelijk nieuwswaardige content. Wanneer je content kan produceren die nieuwswaardig is over activiteiten binnen je bedrijf kan je op deze manier ook links builden.

 

Linkruil

Zoek relevante partijen of zij geïnteresseerd zijn om een link te plaatsen. Via bijvoorbeeld een blog of een linkpagina. In ruil voor een andere link of tegen betaling creëer je zo meer links.

 

Startpagina’s

Meld jouw backlinks aan op startpagina’s. Vroeger speelden startpagina’s een meer relevante rol op het internet. Tegenwoordig, is die rol een stuk minder relevant, toch hebben zij vaak een hoge domain authority. Op startpagina’s kan je jouw backlinks aanmelden onder een bepaalde categorie. Let op, meld niet meer dan drie links aan in één keer dit wordt door Google opgemerkt en heeft een negatief effect op jouw vindbaarheid.

 

links herstellen

Ga op zoek naar jouw links op andere pagina’s die niet meer werken op websites van derden. Contacteer de webbeheerder op de gebroken link wanneer deze link vervangen of hersteld is zal dit jouw website ten goede komen.

 

Stap 4: Perfectioneer jouw building strategie.

Je wil dat jou linkprofiel zo natuurlijk mogelijk oogt alsof je niet al te actief achter de links aanzit. Dit is een uitdaging binnen het link builden. Hier zijn een aantal verschillende zaken belangrijk, namelijk: 

  • – Zorg voor backlinks vanuit relevante websites. Voor jou als boomkweekbedrijf zijn links vanuit een bomenblog veel relevanter dan links vanuit een sales bedrijf. 
  • – Varieer met de anchor tekst.
  • – Probeer backlinks te verkrijgen vanuit verschillende domeinen. 
  • Denk goed na over de anchor tekst

De anchor tekst binnen het linkbuilding word vaak onderschat, maar het is een zeer relevant aspect binnen linkbuilding. Het is belangrijk om de anchor tekst die je vermeldt wil hebben zorgvuldig selecteert. Allereerst, je kan onderscheid maken tussen verschillende typen anchor teksten

 

Typen anchor teksten

  • Discribing link: De discribing link komt het sleutelzoekwoord van de gelinkte pagina precies terug in de anchor tekst. Wanneer wij zouden verwijzen naar de pagina: wat is linkbuilding?
  • Naked URL link: Wanneer je een naked URL vermeldt betekend dit dat je het webadres exact vermeld als anchor text. https://dmarketing.nl
  • Partial link: Hierbij wordt een gedeelte sleutelzoekwoord van de pagina waarna gelinkt wordt deels terug in de anchor tekst. Wann
  • Branded link: Deze anchor teksten verwijzen naar jouw merknaam. Dat zou in ons geval, ”DMarketing” zijn. Wanneer wij zouden verwijzen naar 
  • Algemene link: De tekst ”Klik hier” heeft iedereen wel eens ergens zien staan. Wij raden dit af, omdat het de zoekmachines niet vertelt waar je het over hebt.
  •  Afbeelding als link: Het is mogelijk om een afbeelding als link in te stellen.
  • Afbeeldingen: Het is ook mogelijk om naar een pagina te verwijzen middels een afbeelding in plaats van tekst. 

Wat is de perfecte anchor tekst?

Waar bestaat de perfecte anchor tekst uit? Bedenk op wat voor tekst je op google wil ranken, onderwerp dit aan een klein zoekwoordenonderzoek. Neem dit vervolgens als anchor tekst, dat is grofweg de beste manier om je anchor tekst te kiezen. Wij adviseren om met deze anchor tekst te variëren. Afhankelijk van het onderwerp op jou pagina en de externe pagina om je link te bepalen.

Laatste tip: Creëer een pagina op je website waar je alle externe links vermeldt.

Stap 5: Voer je linkbuilding plan uit

 Voer het plan uit, evalueer en blijf aan je links werken. Het resultaat van de investering zal je waarschijnlijk niet direct merken, maar op termijn zal het verkeer op jouw website zeker toenemen. Om jouw campagne te optimaliseren kan je een Linkbuilding tool gebruiken die de links van en naar jouw website bijhoud. 

Linkbuilding uitbesteden?

Wij zijn specialisten op het gebied van Linkbuilding. Heb jij nog vragen over linkbuilding of over deze blog? Neem dan contact op met, info@dmarketing.nl.