Wat is SEO copywriting?

Copywriting is het typen van eenbruisende tekst die een lezer aanzet iets te doen. Maar wat houd SEO copywriting of SEO tekstschrijven nou precies in? Na het lezen van dit artikel kan jij die vraag beantwoorden

 SEO oftewel Search Engine Optimization in het Nederlands ook wel zoekmachine optimalisatie. Copywriting betekent een activerende tekst schrijven. Voeg die twee samen en je krijgt: SEO copywriting: het typen van een voor zoekmachines geoptimaliseerde activerende tekst.

Voornamelijk de optimalisatie voor zoekmachines is essentieel. Jij kan de tekst wel mooi vinden maar dat wil niet zeggen dat Google dat ook vindt. Daarom gaan wij het concept SEO teksten bespreken.

Waarom moet ik SEO copywriting inzetten?

SEO copywriting kan mits goed ingezet bijdragen aan jouw merkbekendheid. Wil jij jouw positie in zoekmachines verbeteren? Dan is SEO copywriting een ideale oplossing voor jou. Met de juiste teksten kan jij jouw bedrijf namelijk veel zichtbaarder maken voor de buitenwereld.

De juiste SEO copywriting ook wel normale goede copywriting komt tegemoet aan de vraag van jouw doelgroep, het verbeterd het imago van jouw merk en de walk through van je website. Daarnaast, versterkt een versterkt een hogere positie in zoekmachines het vertrouwen in jouw merk.

 Kortom, een juiste copywriting strategie draagt direct bij aan de resultaten voor jouw online merk.

 

 

Duidelijkheid voor je lezer en de zoekmachine.

Hoe kan jij ervoor zorgen dat de zoekmachine weet waar jouw teksten over gaan? 

 Je vermeldt zoekwoorden die je in je zoekwoordenonderzoek hebt ontdekt en vermeldt deze in verschillende delen van de alinea’s.

  • Je gebruikt koppen, sub-koppen, opsommingen en conclusies in je tekst.
  • Je schrijft begrijpelijke en korte alinea’s die duidelijke taal bevatten.

 Als SEO copywriter overdrijf je niet wanneer je een SEO tekst schrijft. Verwerk niet in iedere zin het zoekwoord waarop je gevonden wil worden, maar probeer het zo natuurlijk mogelijk laten lijken. Het is in eerste plaats namelijk belangrijk dat de tekst lekker leest. Gebruik daarom synoniemen van zoekwoorden en andere vormen van de woorden.

 Maar voor afgaand aan het schrijven van jouw SEO teksten moet je eerst een zoekwoorden analyse uitvoeren.

Zoekwoorden analyse

Iedere SEO copywriter zou zijn werk moeten beginnen met een zoekwoorden analyse. Zo’n onderzoek legt bloot waar jouw potentiële klant op zoeken in Google. Zoeken er meer mensen op vloerkleed of tapijt? Idealiter kies je een zoekwoord waar veel op gezocht wordt en weinig op geconcurreerd wordt.

Bij het schrijven van SEO teksten kan het dus zo zijn dat je in het begin niet kiest voor woorden waar het meest op gezocht wordt, maar voor de zoekwoorden waarmee je de concurrenten kan verslaan. Dit is een must als je website nog niet de autoriteit heeft om jouw concurrentie te verslaan. Je moet dan vanaf onderaf aan starten met het schrijven van de juiste content, zo bouw je een naam op.

Verder gaan wij hier niet teveel zeggen over de zoekwoordenanalyse. Dit is namelijk heel precies beschreven in de blog over zoekwoordenanalyses

Verschil tussen, SEO tekstenschrijver en SEO copywriter?

Waar er vaak wel een verschil zit tussen de reguliere copywriter en tekstenschrijver, is dit niet het geval voor mensen die SEO copywriter of SEO tekstenschrijver zijn. SEO tekstenschrijvers schrijven net zo goed geoptimaliseerde ”wervelende” teksten, net als een SEO copywriter. De twee begrijppen zijn dus synoniemen voor elkaar.

Voor de zoekmachines kan het wel veel verschil maken om net iets andere termen te kiezen, ook al betekenen deze in essentie het zelfde. Dit artikel heb ik geoptimaliseerd met de zoekwoorden ‘SEO copywriting en SEO copywriter. 

De hier bovenstaande redenering geldt  dus ook voor jouw eigen producten of diensten. Het is dus goed om je bewust te zijn hiervan.