Definitie conversie

Binnen de online marketing praten we vaak over conversies en conversie doelen, maar wat houdt conversie nou eigenlijk in? Globaal gezien kan je zeggen dat conversie de actie is die je wil dat klanten uitvoeren. Bijvoorbeeld, een klant die zich inschrijft voor jou nieuwsbrief of een bestelling in jouw webshop. Conversies worden ook vaak uitgedrukt in percentages (het conversiepercentage of de conversieratio). Dit is meestal de verhouding tussen het aantal bezoekers dat jouw website bezoekt vs. Het aantal mensen dat de gewenste handeling uitvoert.

Conversieratio

Het conversie ratio is, het aantal klikken op je website tegenover het aantal behaalde doelen. Hieronder een berekening van het conversiepercentage. 

 

Conversie percentage

Wat is het verschil tussen harde en zachte conversie?

Wij maken onderscheid tussen zachte conversie en harde conversie. Deze conversie vormen dragen namelijk op verschillende manieren bij aan jouw bedrijf.

  • Zachte conversie levert niet direct geld op. Wel voeren jouw klanten een stap uit richting harde conversie. Hierbij moet je denken aan, iemand die zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief.
  • Harde conversie is conversie die direct omzet verhogend werkt. Hierbij moet je denken aan, het opvragen van een offerte of een bestelling via jouw webshop.

Waar veel meeste bedrijven zich veelal focussen op harde conversie, wordt zachte conversie vaak vergeten. Hoewel, harde conversie je boterham betaald, creëert zachte conversie betrokkenheid vanuit jouw klant. Bovendien, kan je ”zachte” klanten makkelijker omzetten naar harde klanten, het genereren van een volledig nieuwe klant kost je meer moeite. Deze mensen kunnen je bovendien voorzien van input. Dit kan je weer verwerken in je website en zo optimaliseer je weer meer.

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimaliseren is de optimalisatie van het conversie proces. De facetten frequentie, hoeveelheid en kans dat een gebruiker van je website converteert; ofwel, een gewenste actie uitvoert die jouw organisatie iets oplevert. In andere woorden: Je probeert het maximale uit je website bezoekers te halen.

Het bepalen van een conversie-strategie kan veel werk zijn. Heb jij hulp nodig om een strategie te bepalen? Neem dan contact op met: info@dmarketing.nl.