Wat is zoekwoordenonderzoek?

Zoekwoorden onderzoek is een essentiële stap wanneer je content op het internet wil plaatsen. Dit komt omdat jij gelinkt wil worden aan personen die zoeken naar wat jij aan bied. Daarnaast wil je een zoekwoord dat niet al te veel concurrentie heeft. 9 van de 10 keer dat je een zoekwoord gokt bestaat er een betere waar je misschien zelf niet aan had gedacht. Daarom is deze analyse essentieel voor zowel SEO als SEA. Zoekwoorden onderzoek is onderzoek naar het beste woord dat jij kan gebruiken voor een verhaal. Dit valt samen op SEO op deze manier. 

Short-tail VS long-tail zoekwoorden,

Short-tail zoekwoorden zijn woorden van 4 of minder woorden. Vaak zijn dit algemene termen waar vaak naar gezocht wordt en een hoge mate van concurrentie. Hoog scoren op deze zoekwoorden is in veel gevallen lastig, omdat er enorm veel concurrentie is van vaak grote partijen. Daarnaast weten mensen die deze termen gebruiken vaak nog niet goed wat zij willen. 

Als voorbeeld, jij zoekt naar het biermerk Brand, in Google voer je in; Brand. Nu kan je naar informatie zoekt over ”vuur”, de Engelse term voor ”merk”, het biermerk en nog veel meer verschillende opties Google heeft geen idee. Daarnaast maak je Google nog niet duidelijk wat jij wil weten van Brand. Ben je opzoek naar de geschiedenis van het merk? Je focust dus op een term die erg algemeen is en waar de concurrentie groot is omdat Brand een zwaarbevochten term is.

Long-tail zoekwoorden zijn woorden die zich focussen op 4 of meer woorden. Het zoekvolume op long-tail zoekwoorden is stukken lager dan het zoekvolume op short-tail zoekwoorden. Daartegenover staat dat jouw klant beter weet wat hij zoekt. Daarnaast is de concurrentie in veel gevallen lager op long long-tail zoekwoorden.  Als jij geen hoge autoriteit hebt volgens google is het vaak aan te raden om je te focussen op deze long-tail zoekwoorden.

 

Hoe werkt zoekwoorden onderzoek?

Allereerst, bedenk waarover je wil gaan schrijven of adverteren. Onderwerp bedacht? Top, dan gaan we nu door naar de analyse. Allereerst, zullen wij een aantal tools toelichten die jou gaan helpen. Zoekwoorden onderzoek zonder tools is erg lastig omdat het voornamelijk gaat om concurrentie vs. zoekvolume. Deze cijfers kan je allemaal verkrijgen via analyse tools.

Ubersuggest

Dit is een gratis tool die beschikbaar wordt gesteld door Neil Patel, een autoriteit op het gebied van SEO. Je kan hier het zoekwoord, dat jij voor ogen hebt invoeren. Vervolgens, vertelt het je veel over het zoekvolume per maand en wat de concurrentie is. Deze tool biedt je ook alternatieve, misschien betere termen. 

 

 

Zoekwoordplanner van google

Wanneer google analytics is geïnstalleerd kan je gebruik gaan maken van de zoekwoordenplanner in Google.  Deze tool bied de mogelijkheid heel goed uit te kristalliseren waarop jij je berichten gaat richten.  Daarnaast, geeft het ook een goede weergave van het zoekvolume afgezet tegen de concurrentie.

 

 

Zoekwoorden selecteren

Je hebt nu en enorme lijst met mogelijk interessante zoekwoorden die je kan gaan gebruiken. Je kan deze vaak heel eenvoudig van de analyse tool die je gebruikt verplaatsen naar een Excel bestand. Wanneer je een 10-tallen verschillende zoekwoorden op een rijtje hebt gezet is het kiezen en klaar. 

 

 

Zoekwoorden onderzoek uitbesteden?

Daarvoor ben je hier aan het juiste adres. Zoals je hebt gelezen zitten er nogal wat haken en ogen aan deze analyse. Wij werken met professionele tool en veel ervaring. Daarom kunnen wij voor jou bedrijf een meerwaarde leveren die zich zal uitbetalen in een hogere conversie. Neem contact op met 0651441605 of mail naar info@dmarketing.nl.